جانمایی آسانسور

انواع آسانسور
آنچه در این مقاله مطالعه میکنید...

آسانسور به عنوان شاه راه حیاتی ساختمان ، دارای اهمیت بسیاری بوده و میبایست با در نظر گرفتن کاربری ساختمان، میزان ترافیک ورودی و خروجی، فاصله آن از راهرو اصلی و …. نسبت به جانمایی آن در ساختمان اقدام نمود.

حداکثر فاصله جانمایی آسانسور از ورودی درب آپارتمان

مطابق بند 1 -2-2-15 در مبحث 15 مقررات ملی ساختمان، در جانمایی آسانسور طراح بايد محل صحيح قرارگيري آسانسور در ساختمان را با توجه به معيارهاي سهولت دسترسي، سهولت رفت و آمد مسافران و هدايت آنها به سمت آسانسور تعيين نمايد، به گونهايكه آسانسور در مركز (مراكز) حركتي و ترافيكي ساختمان قرار گرفته و بتوان با كمترين حركت و جابه جايي مسافر يا بار، از نقاط مختلف ساختمان به آنها دسترسي پيدا كرد.

  • پس میبایست حداكثر فاصله آسانسور از درب ورودي ساختمان يا آپارتمان، تا درب ورودی آسانسور در هر طبقه 40 متر باشد
  • آسانسورها بايد به نحوي جانمايي شوند كه مسافت طي شده توسط مسافران براي سوار شدن آسانسور، به حداقل ممكن برسد.

الزامات قرارگیری آسانسورها در یک چاهک

در صورتيكه تعداد آسانسور سه دستگاه يا كمتر باشد ميتوان آنها را در يك چاه قرار داد. اگر تعداد آسانسور چهار دستگاه باشد بايد حداقل در دو چاه مجزا قرار گيرند و در صورتيكه بيش از چهار دستگاه باشند حداكثر چهار دستگاه آسانسور ميتوانند در يك چاه مشترك قرار گيرند.

اندازه های عرض راهروی جلوی آسانسور

ورود و خروج افراد از آسانسور به طبقات بايد به راحتي و بدون تداخل حركتي صورت گيرد و فضاي كافي جهت انتظار، در وروديها و خروجيها در نظر گرفته شود. راهرو هاي مقابل آسانسورها بايد طبق ابعاد مندرج در جدول زیر طراحي گردد.

الزامات جانمایی آسانسور ، عرض راهرو مشرف به آسانسور

 

لازم به توضیح است که میبایست در هتلها، بيمارستانها و ساختمانهاي مسكوني، براي جلوگيري از انتقال سر و صداي ناشي از عملكرد و حركت آسانسور تمهيدات لازم پيشبيني گردد و چاه آسانسور از اتاقهاي بستري يا خواب دور باشد.

 

در این مقاله سعی کردیم الزامات مهم ابعادی طراحی و جانمایی آسانسور را برای طراحان و معماران گردآوری کنیم. امیدواریم با ارایه نظرات خودتان، به ما انگیزه بیشتری جهت ادامه مسیر بدهید. 

مدیر عامل و رییس هییت مدیره شرکت آسانسور رفاه ، تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی ، بیش از ده سال سابقه کار در زمینه طراحی و تولید انواع آسانسور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
اسکرول به بالا