10 نکته فنی کابین آسانسور

کابین آسانسور

آنچه که در این مقاله میخوانید

در این مقاله سعی داریم شما را با انواع مختلف کابین های استفاده شده در آسانسور و ساختار آنها آشنا کنیم، از دیدگاه استفاده کنندگان آسانسور، کابین در احساس رضایتمندی و القای حس کیفیت نقش بسیار ممتازی دارد.

به همین دلیل پیمانکاران ساختمان همیشه زیبایی کابین آسانسور را به عنوان چِشم ساختمان مد نظر قرار میدهند

با ما تا پایان همراه باشید تا جزییات مهم یک کابین آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم

لازم به توضیح است موضوع این مقاله کابین های آسانسور با کاربری های خاص و یا کابین های ضد حریق و کابین های وارداتی نبوده و این موضوعات را در مقاله ای جداگانه مورد بررسی قرار میدهیم

نکته دیگر : ما نمیخواهیم در این مقاله ساخت کابین آسانسور را شرح دهیم، سعی ما روشن کردن تفاوتهای یک کابین خوب با ساختاری درست برای همکاران و یا علاقه مندان بدون اشراف در این زمینه است

      آیا کابین آسانسور دارای استاندارد تدوین شده ملی است؟

در حال حاضر که این مقاله را برای شما تهیه میکنم، کابین های آسانسور دارای استاندارد ملی نیستند. اما در قسمت هایی از استاندارد آسانسور نسبت به جزییاتی از کابین آسانسور الزاماتی بیان گردیده که به آن موارد اشاره خواهم کرد

  • پوشش داخلی بدنه کابین آسانسور باید فاقد مواد و مصالح آتش زای سریع و یا دود زای سمی باشد. این بند تعمیم یافته به کل فضای داخلی کابین آسانسور است.
  • استقامت تمامی سطوح به کار رفته در داخل کابین آسانسور باید به حدی باشد تا در مقابل نیرویی معادل 300 نیوتن، تقریبا معادل 30 کیلوگرم، که به صورت عمودی بر روی سطح مقطع 5 سانتی متر مربع با احراض شرایط زیر مقاوم باشد،

    1. بر اثر اعمال این نیرو تغییر شکل دایمی نداده باشد،
    2. بر اثر نیروی وارده تغییر شکل الاستیک کمتر از 15 میلی متر پیدا کند (حدی از تغییر شکل کشسان که به ساختار مواد آسیب نرساند و دوباره به حالت اولیه برگردد)

  • آینه استفاده شده در کابین آسانسور باید ضخامت حداقل 4 میلی متری را داشته باشد
  • در صورت استفاده از شیشه در قسمتی از بدنه کابین میبایست حتما از نوع لمینیت بوده(شیشه چند لایه) و شیشه گواهینامه تست ضربه آونگی را داشته باشد، همچنین باید مشخصات سازنده و نوع آن در گوشه شیشه چاپ گردد
  • ارتفاع داخل کابین حداقل 2 متر با تلرانس 5 سانتی متر باشد
  • حداقل عرض ورودی کابین 60 سانتی متر باشد

غیر از موارد ذکر شده مطلب مهم دیگه ای که در طراحی کابین و ساختش تاثیر گذار باشه قید نشده

       انواع کابین آسانسور از نظر تزیینات داخلی

کابینهای آسانسور از لحاظ تزیینات داخلی به سه دسته تقسیم بندی میشوند

  • کابین های فرمیکا
  • کابین های ام دی اف استیل
  • کابین های تمام استیل

کابین فرمیکا : این سبک کابین در حال حاضر به عنوان کابین استاندارد قابل قبول بازرسان استاندارد نیست و در گذشته نه چندان دور استفاده زیادی داشت

کابین ام دی اف استیل: این سبک از کابین آسانسور همانند فرمیکا بوده و فقط ضخامت ام دی اف آن بیشتر شده و ام دی اف سطح کمتری از فضای داخلی کابین را در بر میگیرد .

کابین تمام استیل: این کابین ها به خاطر زیبایی و کیفیت بیشتر طرفداران بیشتری دارد، البته هزینه تهیه این مدل نیز بیشتر است

مواد به کار رفته در ساخت کابین

در هر سه مدل از کابین های نام برده شده 90 درصد روش ساخت و مواد استفاده شده با هم شبیه است

تنها دلیل اختلاف قیمت بین کارگاه های کابین سازی و شرکت های کابین سازی، استفاده از تکنولوژی بالاتر و به نوعی طراحی زیبا تر و استفاده از اقلام با کیفیت تر در ساخت کابین است.

توضیحات ارایه شده بیشتر جنبه÷ فنی داشته و تحریرگر وارد جزییات سیستم 1:2 و تفاوت ساختاری آنها نشده است.

 سنگ کف : سنگ های طبیعی کف کابین آسانسور ضخامتی حدود 20 میلی متر دارند. استفاده از ضخامت های بالاتر به دلیل سنگین شدن وزن کابین توجیه ندارد . از سنگ های مصنوعی هم در صورت اشتعالزا نبودن میتوان در کف کابین استفاده کرد

ورق استیل: ورقهای استیل مورد استفاده در تزیینات کابین آسانسور معمولا ضخامت نامی 0.6 میلیمتر دارند و در انواع طرح ها و رنگ ها با توجه به سلیقه طراح تامین میشوند.

این ورقهای استیل در دونوع 304 و 430 به اصطلاح ( نگیر و بگیر ) در دسترس هستند که مدل نگیر کیفیت بالاتر و مقاومت به خوردگی در برابر رطوبت بالاتری دارد.

نکته مهمی که باید بدانید ضخامت این ورقها است. بعضی از کابین سازهای سودجو از ورقهای نازک تر از 0.6 میلیمتر در ساخت کابین استفاده میکنند که باعث ایجاد موج های زیاد در سطح های بزرگ و دفرمگی سریع در اثر برخورد اجسام حتی با سرعت کم در آنها میشود.

ورق گالوانیزه: از ورق گالوانیزه در پیرامون کابین آسانسور استفاده میشود. روش ساخت ضخامت تایید شده این ورقها جهت ساخت کابین تا ظرفیت های 16 نفره ضخامت 1.5 میلی متر است. و یکی از بهترین تولید کننده های آن شرکت گالوانیزه کاشان میباشد.

دسته ای از شرکت های دارای تجهیزات به روز و واحد مهندسی قوی قطعات استیل داخلی و ورقهای بیرونی را توسط دستگاه لیزر فلزات برشکاری میکنند.

برای این کار لازم است تیم مهندسی آن شرکت برای هر پروژه به صورت مجزا، کابین آسانسور را طراحی نماید. این کار هزینه کار را بالابرده ولی به شدت بر کیفیت ساخت کابین می افزاید.

به دلیل اینکه برش ورقهای گالوانیزه توسط دستگاه های لیزر دارای کیفیت خوبی نیست و این به خاطر پوشش فلز (روی ، زینک) داده شده به ورق است.

برای کاهش هزینه، شرکتهای کابین سازی مطرح بجای ورق گالوانیزه از ورقهای روغنی با همان ضخامت 1.5 میلیمتر استفاده میکنند.

و برای ایجاد مقاومت در برابر خوردگی پس از خمکاری های نهایی، تمامی ورقها با استفاده از رنگ های کوره ای در برابر رطوبت مقاوم سازی میشوند.

ورق سیاه : این ورق برای پوشش کف و سقف کابین آسانسور معمولا با ضخامت 2 میلی متر استفاده میشود. در زمان سفارش کابین بهتر است از یک تکه استفاده شدن ورق کف کابین که سنگ کف بر روی آن قرار میگیرد اطمینان حاصل کنید!

ام دی اف روکش دار: این چوبهای مصنوعی با ضخامت 16 کیلی متر در انواع رنگها و طرح ها موجود هستند و چندین شرکت مطرح تولید کننده در کشورمان این کالا را در بازار عرضه میکنند .

ام دی اف ها دارای کیفیت مغز چوب متفاوتی هستند و در مواردی از خارج کشور نیز وارد میشوند.

از ام دی اف هم در تزیین و هم در زیر کار استیل های داخل کابین استفاده میشود. متاسفانه بعضی افراد سودجو بجای ام دی اف از “لترون” استفاده میکنند که بسیار بی کیفیت است.

ناودانی : در کارگاه های کابین سازی سنتی از ناودانی ها برای ساخت “یوگ کابین” ، “قاب وزنه کابین” و “کلاف کف کابین” استفاده میکنند. ناودانی استفاده شده در فریم کف برای کابین هایی تا ظرفیت 10 نفر معمولا سایز 60 میلی متری است که در صورت ساخت صحیح آن دارای مقاومت کافی خواهد بود .

اما مهمترین بخشی که در این کارگاه ها توسط ناودانی ساخته میشود “قاب وزنه” آسانسور است که استفاده از ناودانی سنگین در آن علی الخصوص در قسمت کف و بالای قاب وزنه به صورت دوبل و یا تقویت شده شدیداََ توصیه میگردد.

برای آسانسوری با ظرفیت 6 نفر حدود 750 تا 850 کیلوگرم وزنه (بسته به وزن کابین ) قرار میگیرد که در آن دو قسمت ذکر شده فشار زیادی ایجاد خواهد کرد.

نبشی : برای استفاده در قسمت هایی از یوگ آسانسور کاربرد دارد و رابط بین یوگ بالا و پایین است . در صورت استفاده از نبشی استاندارد با توجه به وزن کابین دارای حساسیت کمتری است

کابین آسانسور

برای داشتن یک کابین خوب، با ما تماس بگیرید…

در شرکت آسانسور رفاه، برای هر پروژه بصورت جداگانه، تمامی قطعات مهم از جمله کابین آسانسور با نرم افزار های به روز دنیا طراحی میشوند و شما میتوانید قبل از شروع کار فضای مفید کابین و طراحی آن را تایید کنید.!

مدیر عامل و رییس هییت مدیره شرکت آسانسور رفاه ، تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی ، بیش از ده سال سابقه کار در زمینه طراحی و تولید انواع آسانسور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
اسکرول به بالا