تفاوت انواع آسانسور از نظر کارکرد و مکانیزم

انواع آسانسور
 

تفاوت انواع آسانسور

در طول سال‌ها انواع زیادی از آسانسورها ساخته شدند که تنها درصد کمی برای استفاده سنتی مسافران در نظر گرفته شده بود. آسانسورها را می توان به دو گروه تقسیم کرد: از نظر نوع کاربری و مکانیسم کارکرد.

انواع آسانسور:
  • آسانسورهای مسافری: برای حمل افراد بین طبقات ساختمان طراحی شده اند. ظرفیت آنها با توجه به نیاز ساختمان مشخص می شود و می تواند بین 5 تا 25 نفر متغیر باشد.
  • آسانسورهای سریع السیر : غالباََ این آسانسور ها در ساختمان به صورتی طراحی میشوند که مسیری طولانی را به صورت یکپارچه و بدون توقف پیمایش کنند، بلکه فقط بخش های انتخابی ساختمان را انجام می دهند. مهمتر از همه آنها مسافران را از لابی ساختمان به طبقه بالا / “روف گاردن یا پنت هاوس” منتقل می کنند.
  • آسانسورهای فضای باز با طراحی های خاص : آنها مسافران را بین چندین کد ارتفاعی جابجا می کنند، نه در داخل ساختمان بلکه در فضای باز شهری. به عنوان مثال از پایین به بالای تپه، یا آبشار!
  • آسانسورهای حمل بار :  برای حمل و نقل کالا در شرکتها یا کارخانجات استفاده میشوند . وزن بار حمل آنها می تواند بین 2000 تا 4500 کیلوگرم متغیر باشد. منبع قدرت آنها در این محدوده وزنی  موتورهای الکتریکی است.
  • آسانسورهای صحنه نمایش : اغلب در تئاترها برای بالا بردن کل صحنه پر از نوازندگان و نوازندگان به سطح اصلی استفاده می شود. آنها اغلب توسط هیدرولیک تغذیه می شوند و فاصله بالابر آنها به یک یا دو سطح ساختمان محدود می شود.
  • آسانسورهای خودرو : برای انتقال خودروها در گاراژهای پارکینگ یا ساختمان‌های تولیدی استفاده می‌شود. برخی از آنها در هنگام صعود یا فرود ماشین را 180 درجه می چرخانند تا راننده برای خروج نیازی به دنده عقب گرفتن نداشته باشد.
  • آسانسورهای قایق : برخی از گذرگاه های کانالی در بخش های کوچکتر رودخانه می توانند به آسانسورهای قایق مجهز شوند که تمام بخش های آب را بلند کرده و دو سطح آب متفاوت را پل می کنند.
  • آسانسورهای هواپیما : اغلب در ناوهای هواپیمابر استفاده می شود، آنها وسایل نقلیه و کالاها را از آشیانه های داخلی به عرشه پرواز منتقل می کنند. این آسانسورها برای بلند کردن وزنه های بسیار بزرگتر از آسانسورهای باری معمولی طراحی شده اند، ظرفیت برخی از آنها به 90.000 کیلوگرم (9 تن) میرسد .
  • آسانسور برای افراد معلول (میلچر بر یا معلول بر): آسانسورهایی با طراحی ویژه که فقط برای افراد روی ویلچر استفاده می شود.
  • آسانسورهای غذابر: آسانسورهای کوچکی که برای حمل غذا و سایر مواد آشپزخانه بین چندین سطح ساختمان استفاده می شود. آنها اغلب در هتل ها، رستوران ها و کشتی های کروز استفاده می شوند.
  •  آسانسور پاترنوستر یا پاترنوستر (چیزی شبیه به چرخ و فلک):  آسانسور مسافربری است که از زنجیره ای از محفظه های باز تشکیل شده است که به آرامی در یک حلقه به سمت بالا و پایین در داخل ساختمان بدون توقف حرکت می کنند. مسافران می توانند در هر طبقه ای که دوست دارند پیاده یا سوار شوند
  • بالابر قیچی : این نوع خاصی از آسانسور متحرک است که برای دسترسی موقت افراد و تجهیزات در مناطق کار غیرقابل دسترس (نگهداری، ساخت و ساز) قرارداده می شود.
  • آسانسور تسمه ای (نوار نقاله) :برای حمل مواد بر روی هواپیماهای شیبدار استفاده می شود. تسمه نقاله مجهز به جعبه های حمل و نقل زیادی است که مواد را از یک مکان به مکان دیگر منتقل می کند.
انواع مکانیزم بالابر آسانسور
  • آسانسورهای کششی : این آسانسورها برای حرکت کابین از موتورهای AC یا DC استفاده می کنند که با چرخیدن الکتروموتور و نهایتا گیربکس فلکه سیم بکسل که از جنس چدن است به چرخش درآمده و سیم بکسلهای روی خود را که به واسطه ی اصطحکاک و وزن کابین و نفرات در یکسوی آن و وزنه های آسانسور در یکسوی دیگر آن درون شیارهای فلکه اصلی گیربکس فشرده شده اند را جابجا کرده و کابین و یا وزنه های آسانسور را به بالا میکشد. امروزه اکثر آسانسورهای مسافربری مدرن برای ارتفاع های زیاد را با سرعت 2.5 متر بر ثانیه و یا بیشتر نصب میکنند .
  • آسانسورهای هیدرولیک : برای انتقال کابین در فواصل کوتاه (حداکثر 6 تا 8 طبقه و بیشتر با نوع هیدرولیک غیر مستقیم) با سرعت کم (نهایتا 1 متر بر ثانیه) استفاده می شود. آسانسورهای هیدرولیک به خاطر قدرت زیادی که دارند برای جابجا کردن بار های سنگین مناسب هستند.

مدیر عامل و رییس هییت مدیره شرکت آسانسور رفاه ، تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی ، بیش از ده سال سابقه کار در زمینه طراحی و تولید انواع آسانسور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
اسکرول به بالا