کرونا (COVID-19) در آسانسور

در زمان همه گیری کرونا همه متخصصین و پزشکان راه های مختلف سرایت این بیماری را تحت نظر داشتند و برای مقابله با گسترش کوید 19 دستورالعمل های مختلفی تنظیم شد .آسانسور هم به ویژه در مراحل اولیه بیماری کرونا تحت نظارت دقیق قرار داشت و استفاده کنندگان نگرانی های زیادی داشتند: « آیا آز آسانسور استفاده کنم؟؟  حتما باید تنها باشم یا با دیگران…؟ افرادی که با من سوار آسانسور هستن مریض نباشن!!؟». دلایل این عدم اطمینان کاملاً مشخصه! تقریبا در اکثر موارد کابین های آسانسور خیلی کوچک هستن و در مکانهای شلوغ گاهی تا صدها نفر (با ماسک و یا بدون ماسک) از اون استفاده میکنن .

البته قبل از ادامه مطلب باید بگم که کارشناسان بخش حمل و نقل و بهداشت از همان ابتدا اعلام کردند که استفاده کردن از آسانسور به شرط رعایت تمام احتیاط های لازم برای فضاهای کوچک مشکلی ندارد (در مکان های عمومی استفاده از ماسک ها و ضدعفونی‌ کننده‌های الکلی را فراموش نکنید ) ،  ضمنا مراجع معتبری نظیر اتحادیه اروپا نیز هیچ گونه منع ترددی در مورد استفاده از آسانسورها در طول همه گیری کرونا ندارد.

حالا، پس از اینکه مطمین شدیم در این شرایط میشه از آسانسور( با رعایت مسایل بهداشتی ) استفاده کرد باید این موضوع را هم بررسی کنیم که آیا استفاده کردن از مواد ضدعفونی کننده در کابین آسانسور مشکلی داره یا نه!

عادات در زمان همه گیری
در گذشته نیز از ماسک‌ها و فاصله فیزیکی به‌ عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری و محافظت در هنگام همه‌گیری‌ ویروسها استفاده میشد، تاریخ استفاده از ماسک برای ایمنی در برابر ویروس را زودتر از پزشکان امروزی به بشر آموخته است !. برای مثال میتوان از اپیدمی طاعون در قرن هفدهم و یا همه گیری ویروس «آنفولانزای اسپانیایی» در آغاز قرن بیستم نام برد .

استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده در کنار استفاده از واکسن با دوز های یادآور، علی‌رغم پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی عظیم آن، همچنان مؤثرترین سلاح استراتژیک برای معکوس کردن ویروس کووید-۱۹ و بیماری‌زایی است.

شستن مکرر و دقیق دست ها یکی دیگر از عناصر کلیدی پیشگیری از این ویروس است. خسارت های جانی شدید کوید19 به انسان آموخت که راحت ترین راه یعنی شستشوی دست یکی از مهمترین روشهای پیشگیری است . رفتاری که قبل از کووید-19 فقط درمورد متخصصان بهداشت محدود می شد، اکنون به بخشی از میراث شناختی و رفتاری همه از جمله کودکان تبدیل شده است.
موضوعی که می‌تواند عواقبی برای سلامت پوست نیز داشته باشد.

مراقبت از دست ها در دوران کرونا

شستن مکرر دست ها چه عواقبی بر سلامت انسان دارد؟

پروفسور Piergiacomo Calzavara، مدیر کلینیک پوست در براشا ایتالیا و مدرس دانشگاه Brescia توضیح می دهد: ‘در سال گذشته، مشکل پوستی در افرادی که از مواد ضد عفونی کننده استفاده میکردند ایجاد شد که نوعی اگزمای پوستی که باعث خشکی شدید پوست در افراد شد، بیماری هایی مثل “پسوریازیس” و “درماتیت آتوپیک”،.

 برای جلوگیری از بروز چنین بیماری های پوستی نسبتا زجرآور که در صورت عدم درمان می تواند در انجام وظایف روزانه افراد بخصوص خانمهای خانه دار اختلال ایجاد کند، استفاده از محصولات ضدعفونی کننده با کیفیت خوب را پیشنهاد میشود. این متخصص پوست استفاده از کرم مرطوب کننده را بلافاصله پس از شستشوی دستها توصیه میکند.

خانمهایی که در اماکن عمومی شاغل هستند و بنا به ضرورت از ماسک استفاده میکنند بیشتر در معرض ایجاد مشکلات پوستی روی صورت نظیر “درماتیت سبورئیک” روی صورت و “روزاسه یا آکنه” هستند.

محاسن و مشکلات ماسک برای استفاده کنندگان

دکتر Massimo Cinquini، رئیس بخش آلرژولوژی در بیمارستان Spedali Civili در برشا ایتالیا ، توضیح می‌دهد: «برای بیماران مبتلا به آلرژی تنفسی، ماسک‌ها دارای حس شادی و عذاب هستند. ماسک تماس با آلرژن ( نوعی آنتی‌ژن است که باعث واکنش غیرطبیعی و شدید سیستم ایمنی می‌شود ) را کاهش می دهند، اما در بیماران مبتلا به آسم احساس تنگی نفس را افزایش داده و جریان های تنفسی را محدود می کند.

در بیماری آسم، عطرهای تند از آزاردهنده‌ترین محرک‌های سیستم تنفس هستند و در این مورد نیز ماسک‌ها به بیماران کمک می‌کنند.

دکتر ماریلما برلندیس، مدیر پنومولوژی و فیزیوپاتولوژی تنفسی در بیمارستان Spedali Civili در برشا ایتالیاست او میگوید: «استفاده کنندگان مداوم از ماسک نگرانند که شاید استفاده مداوم از ماسک های صورت ممکن است اثرات منفی بر سیستم قلبی تنفسی داشته باشد، به همین جهت مطالعات بسیاری برای شناسایی پیامدهای احتمالی استفاده از ماسک بر توانایی تحمل و یا حتی کار فیزیکی شدید انجام شده است. که در سال 2021 نتیجه آن در مجلات معتبر اروپا به چاپ رسید.

داده‌های موجود نشان می‌دهد که، اگرچه احساس تنگی نفس و/یا احساس افزایش تنگی نفس ممکن است تجربه شود، اما اثرات آن بر میزان اکسیژن خون  (اکسیژن و دی‌اکسید کربن) اندک است، و اغلب آنقدر کم است که حتی قابل تشخیص نیست. حتی در هنگام ورزش بسیار سنگین از این موضوع می توان استنباط کرد که در حال حاضر هیچ مورد منع استفاده از ماسک صورت حتی برای مدت طولانی وجود ندارد.

در پرتو این مطالعه، پیشنهاد می‌کند که تنفس آزاد، در صورت امکان، برای چند دقیقه هر یک یا دو ساعت، می‌تواند احساسات ناخوشایند ناشی از مقاومت بیشتر ماسک در برابر تنفس را کاهش دهد.

 عوارض ناشی از استفاده از مواد ضد عفونی کننده سطوح، نکته ای که کمتر به آن توجه میشود!

مواد شوینده و ضد عفونی کننده در همه زمینه ها از خانه گرفته تا در صنایع مختلف استفاده می شوند. به طور خاص در برخی از بخش‌ها، مانند مراقبت‌های بهداشتی، تولید مواد غذایی و لوازم آرایشی، استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها همیشه یکی از جنبه‌های اساسی چرخه تولید بوده است.

ضدعفونی‌کننده‌ها حاوی طیف گسترده‌ای از عوامل شیمیایی فعال (بیوسیدها) هستند که بسیاری از آنها برای سال‌های طولانی است که استفاده می‌شوند (الکل‌ها، فنل‌ها، ید و کلر)، که درصورت استفاده غیر اصولیمی‌توانند برای طبیعت و محیط زیست بسیار خظرناک باشند، پس توجه به نحوه صحیح مصرف این مواد در طبیعت بسیار حایز اهمیت است .

بیماری کوید19 که توسط ویروس SARS-COV2 به وجود آمده است، گسترش استفاده از مواد ضدعفونی کننده را به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از انتقال ویروس، هم در خانوارها و هم در صنعت، اجتناب ناپذیر کرده است .

ما صحنه‌هایی از ایجاد بهداشت شهری را در بسیاری شهرهای جهان به وسیله مواد ضد عفونی کننده دیده‌ایم و میبایست از آن به عنوان کاری صحیح برای مهار کوید19 یاد کنیم.

با این حال، به ناچار باید در مورد اثرات زیست محیطی که ترکیبات مورد استفاده ممکن است ایجاد کرده باشند، تامل کرد تا رویکردی ایجاد شود که تا حد امکان سازگار با محیط زیست و انسان باشد.

هر چیزی که در محیط پخش می شود به ناچار با موجودات زنده تماس پیدا می کند و بسته به ماده و میزان و مدت قرار گرفتن در معرض آن می تواند باعث آسیب گاهی حاد، گاهی مزمن و در موارد نادر کشنده باشد.

کیفیت هوا در آسانسور

خطرات استفاده از آسانسور در دوران کرونا  چیست؟

موارد زیر نکات برجسته مطالعه انجام شده توسط دانشگاه پردو (ایندیانا، ایالات متحده آمریکا) در مورد جریان هوا در آسانسورها برای تعیین خطر قرار گرفتن در معرض کووید-19 برای مسافران است که توسط Otis سفارش داده شده و در یک دوره سه ماهه انجام شده است.

 

کرونا در آسانسور
عوامل موثر در افزایش سطح ریسک ابتلا به ویروس کرونا در آسانسور

این تحقیق توسط دکتر Qingyan (Yan) Chen و James G. Dwye، استاد مهندسی مکانیک در دانشگاه پردو، که از نزدیک با تیم Otis کار می کردند، رهبری شد. برای این مطالعه، یک مدل شبیه‌سازی پیچیده و دینامیک سیالات محاسباتی (CFD) برای شبیه‌سازی جریان هوا به منظور تکرار پراکندگی ذرات، و تعیین حداکثر میزان خطر قرار گرفتن در درون آسانسور طی 120 ثانیه استفاده بود. 

برای استفاده از آسانسور، چندین مدل شبیه سازی شد، از جمله پراکندگی ذرات زمانی که درها برای پیاده شدن مسافران یا ورود به کابین باز می شوند. از آنجایی که شواهد علمی حاکی از قدرت قطرات تنفسی و ذرات آئروسل به عنوان ابزار اصلی ایجاد عفونت هستند، این مطالعه منحصراً بر جریان هوا و تأثیر شدت و نوع تهویه، فناوری‌های تصفیه (به ویژه استفاده از سیستم های تصفیه هوا نانو پلیمر ) و استراتژی‌های مقابله با ذرات معلق در آسانسورها و استفاده صحیح از ماسک های بهداشتی متمرکز شد.

راههای کاهش ویروس کرونا در کابین آسانسور
توصیه هایی برای کنترل ویروس کرونا در کابین آسانسور

آسانسورها به دلیل نوع کارکردشان تبادل هوای بالایی دارند. ضمن اینکه در استانداردهای ساخت کابین آسانسور ایجاد روزنه هایی در بدنه های کابین اجباریست. افزایش تهویه در در آسانسور باعث کاهش تعداد ذرات معلق در هوا می شود. علاوه بر این، زمان استفاده از آسانسور معمولا کوتاه است (کمتر از 2 دقیقه).

پس با مطالعه تمام موارد بالا نتیجه میگیریم:

 

 با استراتژی های کاهشی که در بالا توضیح داده شد، استفاده از آسانسور یک فعالیت کم خطر است و خطرآن از بسیاری فعالیت های روزانه دیگر کمتر است.!

در نهایت، این مطالعه نشان می دهد که استفاده صحیح از ماسک های بهداشتی توسط همه مسافران، خطر قرار گرفتن در معرض را تا 50٪ کاهش می دهد و سیستم تصفیه هوا باعث کاهش 20-30٪ بیشتر می شود. استفاده صحیح از ماسک بهداشتی توسط همه مسافران همراه با تصفیه هوا می تواند خطر مواجهه را 60 تا 65 درصد کاهش دهد.

مدیر عامل و رییس هییت مدیره شرکت آسانسور رفاه ، تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی ، بیش از ده سال سابقه کار در زمینه طراحی و تولید انواع آسانسور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
اسکرول به بالا