نوآوری های صنعت آسانسور، بخش 1

نوآوری های صنعت آسانسور

نوآوری

بهره وری انرژی و تحلیل داده موضوعاتی هستند که در عصر تکنولوژی در دنیا هر روز شاهد رشد آن هستیم. با تکامل فن آوری و صنعت نسل 4.0 در بخش ساختمان، تقاضا برای تجهیزات و فرآیندهای نسل جدید که آسانسورها را سریعتر، کاربردی تر و ایمن تر می کند در حال افزایش است. از جمله ویژگی های اصلی این لحظه جدید می توان به اتوماسیون فرآیندها، ذخیره سازی داده ها و اطلاعات و بهره وری انرژی اشاره کرد.

در این مقاله قسمتی از سیستم های آسانسور را که با این موضوع همخوانی دارند توضیح میدهیم.

کاهش قطر فلکه موتور آسانسور، برای بهبود سیستم (“واژه ESG” محیط زیست، ملاحظات اجتماعی و حاکمیت شرکتی) تاثیر زیادی در بهره وری انرژی و نهایتا حفظ محیط زیست داشته است، یکی از مهم ترین اهداف شرکت های فعال در صنعت آسانسور طراحی و تولید محصولاتی است که در عین کارایی انرژی کمتری مصرف کند و از این طریق علاوه بر احترام بر محیط ریست، شهرت و اعتبار فزاینده ای را برای شرکت رقم بزند.

به عبارت دیگر، در هر مجتمع مسکونی و یا هر نوع صنعتی، مصرف کمتر انرژی باعث کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر میشود. وقتی صحبت از آسانسور می شود، یکی از رویکردهای موجود در بازار اروپا استفاده از موتورهای آسانسوری است که با قطر فلکه موتور کمتر و درنهایت با مصرف انرژی کمتر به این دیدگاه (ESG) احترام گذاشته اند.

از آنجایی که قلب یک آسانسور موتور آن است انتخاب صحیح آن کلید داشتن یک آسانسور خوب خواهد بود!

نوآوری در صنعت آسانسور ، تصویر انفجاری موتور گیرلس

چه رابطه ای بین قطر فلکه موتور و مصرف انرژی موتور آسانسور وجود دارد؟

قطر فلکه آسانسور مستقیماً با تامین گشتاور مورد نیاز آسانسور مرتبط است. وقتی قطر فلکه آسانسور را کم می کنیم، فاصله (D) فرمول زیر و در نتیجه گشتاور مورد نیاز آسانسور را کاهش می دهیم.

همانطور که در فرمول زیر مشاهده میکنید:

فرمول محاسبه گشتاور

جایی که:

M = گشتاور (Nm)

Q = بار (کیلوگرم)

F = وزن کابین (کیلوگرم)

G = وزنه تعادل (کیلوگرم)

D = قطر فلکه موتور (متر)

g = شتاب ناشی از گرانش (= 9.81 m/s²)

رابطه قطر فلکه با گشتاور

به نوبه خود، مشخص است که قدرت و گشتاور در سیستم های دوار از طریق معادله زیر نسبت مستقیم دارند:

فرمول محاسبه توان

در جایی که:

P = توان (کیلووات یا اسب بخار)

M = گشتاور (Nm)

n = چرخش (rpm)

C = عدد ثابت (برای محاسبه توان به کیلووات (9550)  و برای محاسبه توان به اسب بخار (7022) )

در رابطه بالا همانطور که مشخص است با کاهش گشتاور، توان مورد نیاز برای بار مورد نظر را کاهش پیدا میکند و در نتیجه مصرف انرژی موتور آسانسور را کاهش می دهیم.

 نکته دیگری که بسیار مهم است در زمانی که بار کمتری روی فلکه موتور قرار گیرد بهره وری نیز افزایش پیدا میکند. پس در موتورهای با ظرفیت پایین تر بهره وری بالاتر است ( نمودار زیر )

نمودار بهره وری انرژی در گشتاور پایین موتور گیرلس

علاوه بر محاسن گفته شده در رابطه با کاهش توان و صرفه جویی در مصرف برق ، کوچک شدم موتور باعث کاهش هزینه های ساخت و سبک شدن موتور نیز میشود. ضمن اینکه با کوچک تر شدن رده مصرف انرژی موتور، در لوازم جانبی نظیر تابلو و اینورتر، سیم بکسل و کابلها و …. نیز کاهش هزینه اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر این، فضای قابل استفاده در موتورخانه افزایش پیدا کرده، و فضای کابین در سیستم های روملس افزایش پیدا میکند.

نکته بسیار مهم این است که زمانی که قطر فلکه آسانسور کاهش پیدا میکند برای حفظ سرعت باید سرعت حرکت موتور افزایش پیدا کند . با مد نظر قراردادن فرمول سرعت:

فرمول محاسبه سرعت

در این رابطه:

v = سرعت (m/s) 

D = قطر فلکه موتور (m)

 n = چرخش (rpm) 

بنابراین، با توجه به فرمول توان ذکر شده قبلی، افزایش چرخش برخلاف کاهش گشتاور بوده و توان مورد نیاز موتور آسانسور را افزایش می‌دهد.

 بنابراین، برای بهترین انتخاب فلکه موتور، بسیار مهم است که ترکیب گشتاور را ظریبی از (x) چرخش را در نظر بگیرید تا نتیجه ای بهینه به دست آورید. با توجه به موارد فوق، این نتیجه حاصل می شود که فلکه موتور تأثیر زیادی بر روی سیستم دارد و ابعاد صحیح آن به طور مستقیم بر هزینه مصرف برق آسانسور شما تأثیر می گذارد.

مدیر عامل و رییس هییت مدیره شرکت آسانسور رفاه ، تحصیل کرده در رشته طراحی صنعتی ، بیش از ده سال سابقه کار در زمینه طراحی و تولید انواع آسانسور

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error:
اسکرول به بالا